Internetberoende

Detta inlägget kommer alltså tackla internet- och mobilberoende och hur det drabbar mig, alla andra och typ hela mänsklighetens framtid. Det är helt klart ett tungt ämne och även om jag känner att det rätta formatet för denna är på Facebook så tänker jag att det här är någonting som ska vara lättåtkomligt, varav bloggen.
 
Lite tillbakaspolning till i höstas. Jag kommer prata om Pokémon GO, men samma sak gäller för Facebook, Instagram, Snapchat och all annan social media. Pokémon GO var en fluga. Jag spelade Pokémon GO väldigt mycket och använde ursäkten att det fick mig att röra på mig mer (vilket stämde) till att spela spelet praktiskt taget varje sekund som jag spenderade utomhus, inkluderat i sällskap med andra, inkuderat andra som inte spelade Pokémon GO. Jag tänker mig att redan här känner många igen sig. Jag fick som tur var en tillsägning och jag insåg där att mitt internetanvändande hade gått till en överdrift där det inte längre var hälsosamt trots mina intressen och att det påverkade mina relationer negativt.
 
Så jag började internetbanta. Steg för steg. (Det gör jag fortfarande)
 
Det allra första som jag gjorde var att bestämma mig för att inte spela mer Pokémon GO i sällskap med andra och sluta spelet helt så fort jag hade alla Pokémons som jag kunde få. Detta höll jag och i november lyckades jag äntligen träna upp min Dragonite och hade därmed allt som jag behövde. Inte utan motstånd dock. Jag blev lätt irriterad på ingenting när jag visste att jag var i ett område som kunde innehålla Pokémons som jag behövde, men tillät mig inte att öppna appen i och med sällskap. Helt klart ett varningstecken på beroende, inser jag i efterhand.
 
Sen spelade jag inte förrän Gen 2 och därmed massor av fler Pokémons släpptes och jag tänkte att jag återigen skulle fånga alla och var tillbaka in i den fällan (fortfarande inte i sällskap, dock). Vid det här laget hade de infört en grej som gjorde att jag var tvungen att logga in varje dag för att kunna få en chans att få en ny Pokémon i slutet på veckan. 220 i Pokédexet senare och jag insåg vad jag höll på med och vad appen gjorde med min hälsa (främst sänkte den volymen på min musik i hörlurarna och sänkte därmed även min livskvalité), så jag bestämde mig för att sluta spela. Nu, i samband med det här inlägget, har jag avinstallerat Pokémon GO.
 
Men Pokémon GO är bara en liten del av vardagen och den påverkar inte särskilt många människor idag, tillbaka till den stora boven: Social media.
 
För ett gäng år sedan insåg jag att jag spenderade för mycket tid på Facebook. Jag började med att installera appen och det gick sådär. Nu, i vintras och i samband med Pokémon GO-bantandet, skapade jag två nyårslöften för mig själv: Använd aldrig Facebook på mobilen och stäng av Internet på mobilen på söndagar.
 
Båda två går ganska bra, med undantag av när det är väldigt opraktiskt att inte använda mig av det (som när folk behöver få tag på mig eller information uppdateras på event).
 
Jag har näst intill inga appar på min mobil som gör att jag kan slösurfa om jag inte är hemma/har wifi tillgängligt. (Quizkampen tho, när folk utmanar mig). För det är just det - slösurfandet - som är det farliga. Det och den konstanta uppkopplingen.
 
Vet du hur ofta du är uppkopplad? Vågar du ta reda på det? Jag har inte gjort det än, men om du har en bra app eller liknande som kan hålla koll på det så vore det kanon så att jag få ner mitt Internetanvändande ytterligare.
 
Ofta försöker jag att låta bli uppkopplingen och bara titta mig omkring, se hur många runt om mig som är uppkopplade. Förra veckan
 
Idag släppte min "insikter om livet"-människa en ny video om ämnet där han pratar om det farlig med att konstant vara uppkopplad och slösurfa. Check it out!
 
https://www.youtube.com/watch?v=czpyx0sUrUU
 
TLDR: Det finns ett test för att se hur beroende du är (Jag fick 38 av 100 vilket ändå är ett tecken på att jag rör mig på rätt håll men fortfarande har en bit kvar) och han förklarar lite forskning som har gjorts i ämnet.
 
Det viktigaste att veta är att DU MÅR DÅLIGT AV ATT PASSIVT SURFA. Alltså när du bara scrollar eller trycker på länkar utan att ha något direkt syfte med det. Det försämrar din psykiska hälsa och om du inte redan är deprimerad så kan det leda dig, om du är det så blir det svårare att ta dig ur.
 
Kära vänner. Tänk på vad ert konstanta Internetanvändande gör med ert psyke och era relationer. Jag vet själv att jag använder Internet i en alldeles för hög grad och jag kämpar med att ersätta det med saker som faktiskt får mig att må bra.
 
Jag har skrivit en novell på temat som kommer att publiceras under sommaren, mer om det senare. Det finns en karaktär där som kämpar för att avsluta människors beroende till Nätet, samtidigt som hen själv älskar spel och allting vad tekniken har att erbjuda. Trots att det inte är huvudkaraktären är det ofta den karaktären som jag ser mig själv som, och den jag strävar efter att vara.
 
Låt inte Internet göra er till zombies.
 
Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0