Nyårslöften 2017, (inklusive hemliga!?), vilka utmaningar jag klarat och vilka som komma skall!

Så med årsslutet kommer även ett slut på tillfällen att klara vissa nyårslöften, och ett slut på de vecko-baserade nyårslöften jag har haft under året, men innan jag kommer dit kommer jag att prata om ett nytt koncept jag kört med: Ett hemligt nyårslöfte. Jag har alltså haft ett nyårslöfte utöver de 17 som jag publicerade förra året, och som jag av personliga skäl inte velat dela med mig. Ett löfte som dessutom allra främst fokuserar på min personliga hälsa och som är viktigare än något av de andra att klara av. Jag kommer att även till nästa år ha ett hemligt nyårslöfte.
 
Årets hemliga nyårslöfte var att... Sluta ha suicidala tankar. There, I said it. Jag har haft problem med självmordstankar sedan jag började grundskolan. För många är det säkerligen en jobbig överraskning, för andra är det kanske inte lika förvånande med tanke på hur mycket jag har pratat om att det är någonting en tredjedel av alla transpersoner kämpar med. Jag har aldrig agerat på tankarna och inte heller haft något som jag sett som självskadebeteende, men tankarna på att inte längre vilja leva har följt med mig så länge jag kan minnas och längre. Länge har jag levt för andras skull, vetskapen om hur jobbigt det skulle bli för andra om jag försvann har hållit mit stående. Även i mina gladare perioder har det räckt med att jag ska bli trött och tappa kontrollen över tankarna för att de ska komma tillbaka. Så det var mitt hemliga nyårslöfte för i år, att inte låta mig vilja dö och allra främst, att överleva.
 
Och... Jag har lyckats med det! Och då blir det kanske inte så konstigt att det här är mitt bästa år hittills? Jag kan säga att jag älskar livet, att jag vill leva och att jag ser fram emot att leva länge och allt vad det innebär! Jag är med på att det inte innebär att jag alltid kommer att vara lycklig, nej, ångest och oförutsägbara olyckor är fortfarande en del av livet, men jag tillåter inte längre mig själv att tänka i de banorna. Jag kan märka att jag tappar kontrollen över tankarna och jag har hittat verktyg för att kunna bryta mot det, alternativt se till att jag hamnar i säng innan jag sjunker för djupt in i dem. Så, gott nytt år på er, men allra främst gott gammalt år på mig! Att vilja leva ger också en massa insikter, att försöka sätta gränser och inte bete sig på sätt som förminskar en, vilket länge har varit en vana för någon som tycker om att ge kärlek till andra så mycket som jag gör. Jag har haft ett fantastiskt 2017, och 2018 kommer att bli ännu bättre! Låt oss njuta av det tillsammans! <3
 
Nu känns knappt de andra nyårslöftena relevanta, eller hur? Misströsta inte, här kommer dem!
 
Nyårslöften 2017 - 17 nyårslöften
 
  • Brodera och/eller sticka någonting (valfritt vad) - Avklarat (Eller ja, jag har stickat en av två strumpor, men alltid något!?)
  • Använd inte Facebook på mobilen (med undantag om jag blir tillfrågad, att kolla upp events samt utomlands) - Avklarat (Detta kommer jag att anamma till nästa år också, även utan löftet. Livet blir lättare utan slösurfande som stjäl tid, energi och uppmärksamhet!)
  • Mobilinternetfri söndag (kommer att stänga av Internet på mobilen varje söndag, undantag utomlands) - Avklarat (Jag ska nog inte köra detta som en heldagsgrej nästa år, men jag ska lämna mobilen i jackfickan lite oftare, och generellt försöka att ha den på mig mer sällan, särskilt i sällskap med andra)
  • Två helveganska dagar varje vecka - Avklarat (Jag kommer däremot inte att bli vegan. Dels finns det för lite veganskt snabblagat, men främst är det för att min kropp inte pallar baljväxter som gör det ohållbart för mig. Många veckor, särskilt på slutet, har känts som att jag har en oplanerad 5:2-diet)
  • Säg upp mitt kontrakt med Books on Demand - Avklarat (Thank god. Andra utkastet är mycket bättre ändå) 
  • Skicka in Legenden om Akárna - I jakt på en förlorad far till förlag - Avklarat (Sen bryr jag mig inte jättemycket om att jag inte blev publicerad, jag vet redan sätt jag kan förbättra andra utkastet på, även om jag inte kommer att lägga krut på det än på ett tag, första utkastet är fortfarande bra nog)
  • Skriv klart Legenden om Akárna - I jakt på evigt liv, version 2 - Avklarat (Det gick snabbare än jag trodde! Och jag gillar den!)
  • Få någonting publicerat/tryckt - Avklarat (Utanför Nätet av P.C.Wisdom. That's me! Helt klart årets häftigaste avklarade nyårslöfte. Bland det bästa jag har skrivit, dessutom, passande nog)
  • Skaffa Naturpass och/eller Grönt kort för klättring (för att klara något av 2016 failade löften) - Nog inte avklarat (Det visade sig att det inte finns Naturpass i Lund, haha! Men har fortfarande inte skaffat det där gröna kortet...)
  • Klara att göra plankan i 5 minuter - Inte avklarat (Har gått från 1.30 till 3 minuter i alla fall, så helt klart en förbättring!)
  • Kolla upp ryggen - Avklarat (Och den mår bättre numera, åtminstone när jag inte är på resande fot!)
  • Gör en synundersökning - Inte avklarat (Ren lathet, och att jag inte hittat något gratis på drop-in när jag kunnat, och att jag tror att jag egentligen inte har något synfel.)
  • Gör en hörselundersökning - Avklarat (Jag har visst inte problem med hörseln, däremot hade jag väldigt bastanta vaxproppar som nu är borttagna)
  • Defragmentera datorn - Avklarat (Datorn gjorde visst detta automatiskt då och då, haha!)
  • Rensa datorn på malware - Avklarat (Min lilla älsklingdator mår ovanligt bra just nu)
  • Läs en massörskurs - Avklarat (Och woops så hittade jag nya underbara vänner!)
  • Delta i estradpoesi - Avklarat (Och tog mig dessutom vidare till både regions-semifinal och därifrån vidare till regions-final! Detta ska testas flera gånger!)
 
Summa summarum: 14 av 17 löften avklarade! Det kan jag ändå vara nöjd med, med tanke på hur många det är!
 
Till nästa år satsar jag om möjligt ännu mer på skrivande! Nu släpper jag allt som är relaterat till träning, mat och saker som måste upprätthållas varje vecka. Så även om jag på ett sätt pressar mig ganska hårt, ger jag mig också mer möjlighet till att vara fri i hur jag lever.
 
Nyårslöften 2018 - 16 nyårslöften
  • Byt tandläkare (Och därmed sluta ha den tandläkare jag hade innan jag flyttade hemifrån för 11 år sen)!
  • Skaffa tandläkarförsäkring!
  • Testa kör (Och därmed besegra min sjunga-inför-folk-ångest som jag haft sen målbrottet)!
  • Skriv 10 noveller!
  • Skriv 10 dikter!
  • Skriv klart Legenden om Akárna - I jakt på den rätta vägen, utkast två!
  • Skriv klart Projekt Teara, utkast två!
  • Skicka Projekt Teara för publicering!
  • Sticka klart den andra strumpan!
  • Arrangera en munkfest! (Hade langosfest i höstas, och det blev en succé!)
  • Inte flyga! (Från att jag kommer hem från Skottland, dvs...)
  • Läs 20 böcker! (Favorit i repris från 2014, denna gången kanske jag klarar det?)
  • Rensa bort ägodelar jag inte behöver! (Mitt rum + Förråd)
  • Måla om minst en möbel! (Har två kvar av de tre som jag tänkte måla om i somras)
  • Se en balett live! (För hur kommer det sig att jag inte har gjort det innan!?)
  • Göra en seperat sida för skrivande! (Blogg, hemsida, Facebooksida, eller något annat? Någonstans att lägga upp texter på där de som är intresserade får läsa, istället för att göra sporadiska blogginlägg med det)
Så ser det ut! Planera gärna skrivdagar med mig, för nu ska pennor glöda! <3
 
Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0