Hur en kan bete sig transfobt (och saker transpersoner ofta får höra)

 
Så Assigned Male, en webcomic jag med glädje följt på Facebook ett tag, la häromdagen upp en strip angående transfobi. Författaren fick mycket hat för den och valde därför att ta ner den. Det, i kombination med ett brev jag fick hemskickat häromdagen, fick mig att vilja skriva lite om transfobi (Någon gång hoppas jag på att kunna skriva mer om hur det är att vara poly, men den senaste tiden har det känts som att det är trans-delen av mig som fått möta mest motstånd och därför hamnar det lättare i fokus). Det finns ett gäng transfoba citat som transpersoner alltför ofta får höra och jag tänkte ta och skriva om mina tankar. Jag kommer inte kunna få med alla och om jag skulle spinna vidare på sexistiska uttalanden (vilket det finns drösar om) så skulle jag aldrig bli färdig (kanske ger mig på det någon gång ändå). Det är möjligt att jag själv kommer att uttrycka mig klantigt här, vilket kanske visar på hur inpräntad även jag som transperson är i vissa tankemönster.
 
"Men jag är ju bög, så jag kan inte vara transfob."
Det är lite som att säga att invandrare inte kan vara rasister. Det är klart att det går att vara emot en viss kategori av människor, oavsett vilken etnicitet/sexuell läggning/könsidentitet/m.m. en själv tillhör. Även transpersoner kan uttrycka sig transfobt.
 
"Transkvinnor är inte riktiga kvinnor, de har inte växt upp med samma förtryck."
Märkligt nog någonting som feminister har uttryckt, vilket säger någonting om hur bred feminismen egentligen är. Jo, det är dem. Det går att ta bort "trans" från transkvinnor när det inte är relevant att ha med att de föddes i felkropp och har fått leva i förtryck och det innebär att de är lika mycket kvinna som en cis-kvinna. De kan inte hjälpa ifall de växte upp med ett könsuttryck och en könsroll som innebar att de behandlades på ett visst sätt gentemot ifall de hade fötts med rätt kropp.
 
"Ickebinära är inte riktiga transpersoner."
Att vara ickebinär innebär att en inte identifierar sig helt med den kropp en fötts med. Det innebär per definition att vi är transpersoner, att vi platsar inom paraplybegreppet trans. Sen innebär det även, för att specificera, att vi inte identifierar oss som antingen 100% man eller 100% kvinna.
 
"Jag skulle aldrig kunna dejta någon som är trans."
Detta är någonting som dyker upp här och var, från alla möjliga sorters människor. Det är inte samma sak som att säga att jag attraheras av människor med glasögon, vilket är en preferens. Att vara trans har ingenting med sitt utseende att göra och ingenting med sin personlighet att göra, det enda transpersoner har gemensamt är att de har fötts med fel kropp och det är ingenting som avgör huruvida någon kan attraheras av en eller inte. Många har säkerligen redan attraherats av transpersoner utan att veta om det.
 
"Jag är okej med transpersoner, sålänge jag inte behöver ha med dem att göra."
Detta fick jag läsa i ett brev häromdagen. Vad som sägs och vad det betyder här är helt olika saker. Att inte vilja ha med transpersoner att göra är transfobt, hur okej du än tror att du är.
 
"Varför finns det så mycket ord för allting, kan vi inte bara sluta ha stämplar och kalla oss alla för normala människor?"
För då skulle alla behöva anpassa sin identitet efter hur en viss person väljer att identifiera sig. Folk är olika och föredrar därför olika sätt att bli bemötta och respekterade på. Alla ickebinära föredrar inte "hen" som pronomen, alla ickebinära är inte agender och alla ickebinära försöker inte ha ett könsneutralt könsuttryck. Vi bestämmer vilka kategorier vi känner att vi passar in i, precis som den som känner sig som "man" eller "kvinna" gör (även om de kanske aldrig har behövt tänka på det i och med att de inte mött något motstånd för det).
 
"Om du nu vill bli en del av samhället, varför klär/heter/frisyr/pronomen på ett sätt som sticker ut?"
För att vi måste få leva på ett sätt som vi trivs med och som får oss att må bra. Det är en mänsklig rättighet att vi alla ska behandlas med respekt, oavsett hur vi ser ut eller vilka vi älskar eller vad vi identifierar oss med.
 
"Du kan inte se ut så där om du vill bli tagen seriöst."
Jag får se ut precis hur jag vill. Kanske inte när jag är på platser som har klädkoder och jag kanske inte springer runt naken i den mån som jag hade föredragit, men utöver det finns det ingenting som säger att jag inte ska få klä mig på ett sätt som får mig att må bra. Om du har ett problem med att jag bär klänning och skägg på samma gång så är det du som behöver förändra dig sätt att kategorisera människor beroende på vilka kläder de har. Jag förtjänar respekt även när jag inte klär mig maskulint, sluta döm femininitet som någonting negativt. Vi ska inte behöva anpassa oss efter normen för att "godkännas" som transpersoner.
 
"Vi homosexuella har kämpat så länge för att bli en del av samhället, kan inte ni tona ner er och sluta förstöra det vi bygger upp?"
Visst för att vi är en del av samma regnbågsflagga, och det är såklart jättebra att homosexuella har kommit långt på vägen mot acceptans och respekt i samhället, men det gör inte vår kamp mindre viktig. Transpersoner osynliggörs ofta och det är väldigt problematiskt, även om människor med normbrytande sexualiteter syns. Det är skillnad på sexualitet och könsidentitet, det går inte att ha med den ena och tro att den andra automatiskt är med (det går såklart att vara både icke-hetero och icke-cis samtidigt, men det är inte så by default).
 
"Varför måste transpersoner prata om hur de blir felbehandlade? Det gör det bara svårare för dem att bli respekterade."
 
Vi kan inte låtsas om att vi trivs med att bli felkönade/dödnamnade m.m. Ingen människa ska någonsin behöva tvingas till att låtsas må bra för att få respekt!
 
"Jag identifierar mig som attackhelikopter."
ARGH. Sluta använda min identitet som bränsle för att få förtrycka, förlöjliga och förnedra.
 
Får du höra att du beter dig eller uttrycker dig transfobt så innebär det att minst en person tolkar det så. Istället för att direkt sätta dig i försvarsställning och försöka skjuta ifrån dig det du upplever som en anklagelse, fråga var problemet ligger och försök att ändra ditt beteende. Det är så du är en bra människa!
 
Har du fler exempel på transfoba (eller sexistiska för den delen) saker du har fått höra, så skriv gärna i någon kommentar. Det är viktigt att folk förstår när det blir fel och varför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0