30 desires - vad jag vill göra med mitt liv

För ett tag sen skrev jag 30 "desires" på Facebook (har nog aldrig skrivit så många statusuppdateringar på en månad förut). Tanken med detta var att tydliggöra för mig själv vad jag vill med livet, det är ändå ganska svårt att komma på 30 drömmar/fantasier utan att krysta för mycket, åtminstone för mig. Det var också en bra övning i att vara öppen för människor och jag ville se vilka reaktioner detta kunde få. Tanken med detta inlägget är att redogöra mina nuvarande känslor för var och en av de 30 desires som jag har skrivit under den gångna månaden.
 
JonHax Desire 1: Jag hade verkligen velat återuppleva att skapa spel, fast på riktigt denna gången, tillsammans med andra. Designa världar, komponera musik, skriva story.
[Detta vill jag riktigt mycket. Jag gjorde något liknande med vänner för många herrans år sen och jag älskade det. Efter att ha försökt leka lite med Unity så har jag kommit fram till att jag helst inte vill hålla på med det själv, att få ihop ett team (eller om någon skulle bjuda in mig) är drömmen. Hoppas det sker någon dag :3] 
 
JonHax Desire 2: Jag vill ha barn. Någon gång i min framtid vill jag ha barn. Med någon, någonstans, någon gång.
[Detta är av de där drömmarna som jag länge grunnat på ifall de verkligen är mina egna eller ifall samhället ha satt dem på mig. Jag tror att jag vill ha barn, men just nu så känns det praktiskt omöjligt med tanke på min ekonomi/framtidsplan.]
 
JonHax Desire 3: Jag vill bli bättre på att sjunga och våga göra någonting med min sångröst tillsammans med andra, i typ band, kör eller a capella.
 [Denna desiren gjorde att en gammal lärare till mig kontaktade mig och frågade ifall jag ville gå med i en lärarkör. Jag blev rörd, och ville såklart, men hade inte möjlighet till det då. Hoppas att jag får möjlighet till det igen!]
 
JonHax Desire 4: Jag vill ha katt. En egen katt. Som är min :3
[Just nu passar jag Vinterdrakes katt i några veckor, det går bra och hon har börjat gosa med mig :3 Allergin gör sig märkbar dock och jag hoppas att det är för att det kolliderar med pollensäsongen. Snart ska jag flytta ihop med Vinterdrake och Mizar och då hoppas jag också kunna skaffa mig en egen liten kattunge ~.^]
 
JonHax Desire 5: Jag ser fram emot att kunna känna att jag kan vara mig i själv i alla lägen och samtidigt känna mig respekterad.
[Lång väg dit. Ofta handlar det också om att jag förväntar mig att inte tas på allvar, vilket nog kan bli en självuppfyllande profetia. Men vi får se, jag verkar bli mer trygg med att vara mig själv (all support jag får hjälper <3)]
 
JonHax Desire 6: Jag vill få fler sexuella erfarenheter. Dels testa på saker jag inte gjort förut men också med nya människor.
 [Vet inte riktigt vad som krävs för att det här ska bli av, kanske helt enkelt vara mer rakt på sak och får vara beredd på att bli dissad ^^']
 
JonHax Desire 7: Jag vill ha mer latenights i mitt liv. Sitta uppe och prata med en god vän tills klockan är alldeles för mycket, kanske till några koppar te, och inte behöva oroa sig över vilka konsekvenser det kan få. ^^
 [Detta är en av de saker som jag älskar absolut mest med livet. Det känns näst intill omöjligt för mig att leva såhär när jag har låg energinivå, alltid är trött och jobbar om dagarna. Förhoppningsvis kan det bli mer av detta när jag flyttat till Lund och tar det lugnt (vilket jag hoppas göra)].
 
JonHax Desire 8: Att bli klar med Akárna-trilogin och känna mig nöjd med den.
 [Det har blivit ett längre projekt än vad jag trodde att det skulle bli, hade tänkt vara klar vid den här tiden. Håller på att skriva om första boken nu och det går långsamt, men det blir bättre! Tänker också vara med på NaNoWriMo igen i år och börja på tredje boken också.]
 
JonHax Desire 9: Jag vill uppleva olika kulturer, besöka olika kontinenter, resa runt i världen.
 [Bo någonstans, kanske jobba där ett tag. Mm, det hade varit något. Hoppas, hoppas, hoppas att jag får möjlighet att göra detta.]
 
JonHax Desire 10: Jag vill bli bättre på att spela piano! 
 [Pianolektioner hade varit awesome! Eller i alla fall mer motivation till att lära mig nya låtar. Just nu står det rätt still på den fronten, men har åtminstone spelat in två nya låtar på datorn ^^ ]
 
JonHax Desire 11: Att återuppväcka tappade kontakter och lära känna intressanta människor bättre.
 [Det finns bra människor som slutat prata med mig för att deras partners blivit svartsjuka, det är nog det som suger mest. Annars så har det främst handlat om låg energinivå och dåligt självförtroende från min sida, när det gäller tappade kontakter. Åtminstone så har jag fått lära känna intressanta människor bättre, även om det finns fler av den varan som jag gärna hade haft mer kontakt med :)]
 
JonHax Desire 12: Jag vill skaffa fler tatueringar, massor och nördiga. 
[Och piercings också för den delen. Men jo, har börjat planera en massa Zeldatatueringar jag vill ha!]
 
JonHax Desire 13: Läsa massagekus och bli certifierad massör.
 [Och jag inte mina vänner skulle klaga ifall jag blev bättre på att massera ^^]
 
JonHax Desire 14: Införskaffa en moral som jag kan känna mig stolt över i alla lägen.
 [Det är svårt. Jag hamnar fortfarande i diskussioner där jag kan låsa in mig i ett hörn eller där jag måste överdriva mina åsikter för att jag ska bli tagen på allvar. Men i det stora hela är jag ändå nöjd med hur jag ser på världen.]
 
JonHax Desire 15: Uppleva hur det är att vara ekonomiskt oberoende, om än bara för en stund.
 [Har ingen aning om vad jag skulle göra om det väl hände, men hade varit skönt att slippa kolla hur mycket pengar det är kvar på kontot varje dag för att räkna på ifall jag har råd med att göra det ena eller det andra och fortfarande kunna överleva månaden.]
 
JonHax Desire 16: Jag vill bli bättre på att förmedla hur jag vill att mina relationer med andra ska vara.
 [Främst så har jag gott om känslor som jag låter vara inom mig men som jag inte får ut för att jag är rädd för att förstöra värdefulla relationer. Ibland handlar det om romantisk kärlek, ibland handlar det om ren fysisk attraktion och ibland nyfikenhet, allt som jag inte gör någonting med. Samtidigt gör min nuvarande energibrist att jag har svårt för att ha mycket kontakt alls. Jag hoppas att jag kan bli bättre på att samla till mig mod och ge folk mer kärlek än vad jag lyckas med just nu.]
 
JonHax Desire 17: Längre kramar!
 [Sedan jag skrev detta så har jag fått några längre kramar, yay!]
 
JonHax Desire 18: Lära mig att spela fiol, det skulle vara awesome.
 [Tror den smidigaste lösningen är att träffa någon som kan spela fiol och få den att lära mig grunderna. Borde kunna fixa resten på egen hand, som med andra instrument. Vill inte bli proffs, bara känna mig helt okej duktig, älskar fiol :3]
 
JonHax Desire 19: Klara sommarjobbet, som jag precis fick, utan problem!
 [Slut på energi, men i övrigt: So far so good. Trivs bättre än vad jag trodde att jag skulle göra :) Men som sagt - energikrävande.]
 
JonHax Desire 20: Cosplaya Link! Det skulle totally vara great.
 [Så ge mig ett erbjudande på hur mycket jag ska betala för att du ska fixa en grön tunika, gröna byxor, grön mössa och bruna läderstövlar! :D]
 
JonHax Desire 21: Ge hopp och glädje till mina nära när de behöver det som mest.
 [Också något som är svårt när min egen energinivå är låg. Främst behöver jag ha mer kontinuerlig kontakt med mina nära vänner så att jag kan finnas där för dem när det blir jobbigt (Jag skulle inte orka att det fortsatte som vintern utspelade sig).]
 
JonHax Desire 22: Hitta en perfekt balans mellan vinnarskalle och "det är bara ett spel".
 [Har ändå blivit bättre på detta med åren, men det finns fortfarande spel där prestationsångesten tar övertaget och gör mig antingen skrytsam eller knäckt. Vill jobba bort detta så att jag och de jag spelar med alltid har kul när jag spelar spel!]
 
JonHax Desire 23: Införskaffa ett nytt bra och könsneutralt Maffianamn.
 [Check. Har betat igenom Akárna, Jake Marshall, Herr Hatt, Min far och numera är det Wisdom som gäller ^^]
 
JonHax Desire 24: Att våga vara mer öppen med mitt välmående och kunna prata om saker som tynger ner min tillvaro.
[Tror jag blivit bättre på det, kanske främst för att det är jobbigt att låtsas må bra när en har haft lågt på energi under en längre tid. Samtidigt så finns det de dagar där jag faktiskt känner att jag mår bra, även om jag egentligen vet att det bara är relativt till hur jag mår de andra dagarna.]

JonHax Desire 25: Ge det en ordentlig chans att gå till psykolog, för att få hjälp med att kunna hantera ångest och få möjlighet till att utvecklas som människa.
 [Har kontaktat och väntar på att få svar, hoppas jag får tag på någon till hösten och att det ger mycket :)]
 
JonHax Desire 26: Engagera mig mer i saker som jag brinner för!
[Hade varit nice att inte bara tycka en massa, utan också göra en massa. Hoppas att flytten till Lund kommer att göra detta lättare! :)]

JonHax Desire 27: Bli mer aktiv i köket (laga/baka oftare, testa nya recept, dricka mer te).
 [Ännu något som jag tror att flytten till Lund kommer underlätta, det har varit tråkigt att vara ensam i köket de här åren ^^]
 
JonHax Desire 28: Läsa skrivarlinje och utveckla mitt författande.
 [Först var planen att jag skulle läsa det nu till hösten. Nu blir det inte så, men jag hoppas att jag söker in till det nästa år!]
 
JonHax Desire 29: Klara ut Legend of Zelda (NES)!
 [Kom i alla fall vidare häromveckan och klarade det dumma templet jag suttit fast på i tio år. Har inte fortsatt sedan dess, får ta tag i det någon gång.]
 
JonHax Desire 30 (sista): Leva ett långt liv och känna att det är värt det.
 [Jag vill uppnå mina desires. Jag vill bekämpa livsångest, självmordstankar och hjärnspöken. Att dö av ålder har aldrig känts realistiskt för mig, men jag hoppas innerst inne att det är så det kommer bli. Och jag hoppas att jag kan vara glad, omtänksam och betydelsefull på vägen dit.]
 
Mycket tankar och drömmar. Jag tänkte så småningom skriva ett inlägg där jag utvärderar hur det har varit att jobba som lärare under årets gång, hoppas det inte tar allt för lång tid innan det blir av.
 
Love & Peace

Kommentarer
Postat av: As

Kul med uppdatering.

2015-07-12 @ 15:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0