Pride, pepp och förändring

-
-
-
-
-
-
-
-
-
 
 
Har just läst in mig något på Simone de Beauvior, en människa som jag helt lyckats missa (för att, well, historier haft en tendens till att inte uppmärksamma kvinnor) men som känns som en stark start på den här veckan! De som bor norrut har haft sin vecka i Stockholm precis, men nu är det dags för Pride i Malmö!
 
Det är även min sista vecka på jobbet och jag kommer flytta från min mysiga lilla lägenhet senare i veckan! En vecka full med pepp! Sen blir det energiåterhämtning, lägenhetsstädning och förändring på livet.
 
Att fira Pride handlar inte bara om att sitta och le över att det finns de som bryr sig om människor. Det är ett ypperligt bra tillfälle att få nya kunskaper och påverka! I Malmö kommer det vara filmvisningar, föreläsningar, pärlplattor med mera. Viktigast (för mig) är paraden på lördag och jag har planer på att byta könsuttryck så mycket som jag bara kan. Samtidigt förhindrar jobbet mig från att uppleva så mycket Pride som jag hade velat, jag slutar sent och har en bit och resa och ska upp igen imorgon, det blir inte jättemycket tid över att hänga i Malmö. Jag ska ändå sticka dit, försöka hinna med så mycket som möjligt, skita i att gå och lägga mig i ordentlig tid och hoppas på att jag inte kommer kollapsa mer än vanligt.
 
Samtidigt spenderar jag tid för att läsa om personer som på ett eller annat sätt kan kopplas till mänskliga rättigheter, för ju mer kunskap jag har, desto mer kan jag stötta ett bra syfte. För några veckor sen länkade företaget Nordic Wear en bild på en kärnfamilj som höll ett paraply för att skydda sig mot regnbågar. Något som gav dem otroligt mycket uppmärksamhet och, tyvärr, ökade deras försäljning i massor. Jag skrev om det på Twitter, någon anonym kommenterade att jag skulle förklara min syn på Pride. Vilket jag gjorde, med ett ganska långt, lugnt och genomtänkt inlägg. Vilket togs bort, utan att svaras på eller kommenteras, i ett privat forum som var fyllt med människor som var emot HBTQ-rörelsen. Människor som på fullt allvar tror att QTBH är en rörelse som skyddar pedofiler. En hotfull rörelse som inte är nöjda med vad de har utan bara vill ha med. Människor, som behöver kunskap om vem jag är och vad jag kämpar för. Så även om mitt inlägg togs bort så ger jag mig inte, homofobi grundar sig i rädsla, fördomar och brist på kunskap, liksom antifeminism och antirasism. (Notering. De flesta rörelser har människor som hotar och hatar. Det är ingenting jag står för, oavsett åsikt. Det är en metod som bara förstör för alla involverade.)
 
Så - Lite kunskap från mig då :) HBTQ står för Homosexuella, Bisexuella, Trans och Queer.
 
Homosexuell är den som attraheras uteslutande av de som har samma könstillhörighet som en själv, som t.ex. män eller kvinnor eller personer som inte identifierar sig med något kön. Bisexuell är den som attraheras till två könstillhörigheter, såsom genderfluid och bigender, eller män och kvinnor, eller män och pangenders. Det finns även fler sexualiteter än Homo och Bi-sexualitet. Det finns de som är asexuella och det kan innebära att hen inte upplever ett sexuellt begär. Finns även pansexuella, som jag själv, som attraheras av alla oavsett könstillhörighet.
Viktigt här är att vara medveten om att det finns en skillnad i att vara romantiskt attraherad av människor och att vara sexuellt attraherad av människor. Det går att vara båda, men det måste inte vara så. Det går att älska en människa utan att vilja ha sex med den, medan en vill ha sex med andra människor, även de som en inte älskar. En sexualitet är mer en riktlinje än ett facit på vilka en människa möjligtvis kan bli attraherade av.
 
Sen har vi transpersoner. Trans är ett paraplybegrepp som i sin helhet innefattar "Människor vars identitet inte sammanfaller med det kön de tilldelats vid födseln", med andra ord de som inte är cispersoner (att vara cis är att identifiera sig med det kön en tilldelats vid födseln). Det är ingen förolämpning att bli kallad för cisperson, likaså heterosexuell, men fokuset ska ligga på BHTQA+ -personer under Pride eftersom det är de som ofta förtrycks. Vissa transpersoner har bytt namn från det de föddes med, vissa har det inte. Vissa byter könsuttryck, vissa gör det inte. Vissa väljer att operera och/eller ta hormoner och vissa gör det inte. Vissa har han/hon/hen/den som pronomen, vissa har andra.Alla ska respekteras på samma villkor som cis/heteropersoner ändå.
Lite ord angående transpersoner: Genderfluid - Att skifta med vad en identifierar sig som. Agender - Att identifiera sig som könslös. Pangender- Att identifiera sig som alla kön. Bigender - Att identifiera sig som två kön. Transmän är män och transkvinnor är kvinnor.
Viktigt här är att använda rätt namn och rätt pronomen. En tredjedel av alla transpersoner har under det senaste året haft problem med självmordstankar och att felköna/felnamna är ingenting som underlättar. Använd inte folks dödnamn (namnet de bytt ifrån) i varken deras närvaro eller frånvaro, samma sak med pronomen. Rätta folk som säger fel (kan vara bra att kolla med personen det gäller så det är okej). Gör inte en stor grej om du råkar säga fel någon gång, bara att veta att du försöker är ett enormt stöd. Viktigast av allt: Skämta aldrig om någons identitet! Det är inte, under några omständigheter okej, såvida inte den aktuella personen faktiskt uttryckt sig i frågan. (Det är inte okej att skämta om min identitet, det är ännu jobbigare än att felköna mig).
 
Queer är ett stort paraplybegrepp som innefattar alla som bryter mot hetero/cis/mono-normen m.m.
 
[Edit: Det kan vara värt att veta skillnaden på fyra olika begrepp:
- Könsuttryck (Gender expression). Det är vilka karaktärsdrag vi utstrålar samhället kopplar till vissa kön, såsom att skägg kan vara manligt och bröst kvinnligt. Androgynt är ett könsuttryck som varken är manligt eller kvinnligt.
- Könsidentitet (Gender identity). Vad vi ser oss själva som. Cis/Trans i väldigt stora drag.
- Biologiskt kön (Sex). Främst vad vi har för könsorgan. Vissa vill koppla det till kromosomer, men det är inte alltid helt rätt.
- Sexualitet (Sexuality). Vilka som en attraheras av, emotionellt och sexuellt.
 
Det viktiga är att veta att dessa fyra begrepp inte har någonting med varandra att göra och går att kombinera på alla sätt!
Mitt könsuttryck är manligt (just nu iaf, med tanke på skägget), jag identifierar mig inte med mitt eller något kön, jag har en penis (vilket inte automatiskt betyder XY-kromosomuppsättning) och vilka jag attraheras av har inte med deras könsuttryck/könsidentitet/sexualitet att göra. Slut edit]
 
Det finns många ord gällande identiteter och sexualiteter, gör det till en utmaning och se hur många du lyckas komma upp i? Har jag uttryckt mig klantigt på något sätt? Skriv gärna i kommentarerna så kan jag också lära mig lite nytt. Här har jag främst skrivit kortfattat om de jag spontant kommit på, så det finns mycket kvar att lära.
 
Hoppas ni lärt er något nytt och att vi ses på Pride! =) <3
 
Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0