Det där med val alltså

När valet är klart, ska jag avinstallera Facebook från min mobil. Och försöka använda det mindre på datorn. Jag ska helt enkelt göra mitt allra bästa för att bli mindre politiskt aktiv. Varför? För att det slukar upp min energi, skapar så mycket ångest, alla dessa diskussioner till trångsynta människor som inte lyssnar utan lever i sin egna lyckligt liv- bubbla.
 
Hur förklarar man för någon som inte bryr sig om alla människors lika värde att de ska sluta behandla Fi som att det vore ett nazistiskt parti? Hur ska man få folk att inse att det är viktigt med likvärdighet, jämställdhet och hela HBTQ-rörelsen? Hur ska jag kunna förklara för någon varför dess parti har en dålig HBTQ-politik, när personen i fråga inte ens vet vad det innebär att vara H, B, T eller särskilt Q? Hur kan det ens komma sig att ett parti som många anser vara ett enfrågeparti om privatkopiering, Piratpartiet, har landets bästa HBTQ-politik? (Iaf när det kommer till de större partierna, även om Pp är rätt små). Jag är så sjukt trött på att leva i en heteronorm där folk tittar konstigt på mig för att jag inte följer deras könsroller, där jag så väldigt sällan orkar berätta att jag är polygam och inte identifierar mig med något kön, utan istället sväljer och väntar på bättre tider.
 
Och när ska jag behöva sluta försvara V mot alla dem som påstår att de är för "radikala" och när jag frågar om nånting som de inte håller med om så säger dem att de inte gillar Lars Ohly istället för att komma med ett konkret argument. Att vi visst det behöver fundera på hur vi ska ta hand om de som inte jobbar och ignorera faktumet att vi inte längre har någon som helst användning av våra åtta timmars arbetstid. Att samhället inte gynnas av att det finns friskolor som går i vinst och därmed kan vara snällare med sin betygssättning för att locka till sig fler elever och få mer pengar. En skola för alla? Fritt skolval? Knappast. Den som har rikast föräldrar får bäst betyg och den som har fattigast föräldrar har bara råd att gå på den skolan som har lägst resurser.
 
Och inte för att prata om skolan och PISA. Att nuvarande skolpolitk försöker skapa ett elitsamhälle där klyftorna mellan de som har det bra och de som har det dåligt är skyhöga. Att vi bara fokuserar på prestationer och resultat och ignorerar att våra elever faktiskt blivit bättre på kritiskt tänkande och jämställdhetstänk och många andra bra färdigheter. Istället vill vissa sänka åldern för betyg? Vafan ska det vara bra för?  Samtidigt som våra elever är värdekassa på att läsa och skriva och räkna matte. Jag mår illa av att höra ordet "ENTREPENÖR" och att folk påstår att en annan politik skulle få skolan att stöpa alla elever i samma form, utan att förstå att det är det som händer just nu när alla ska bli entrepenörer. Det är ingen slump att alla lärare har mest förtroende för Gustav Fridolin och att han dessutom är lärarutbildad. Kom inte och låtsas som att han inte vet vad han gör, som att inte lärare har bättre koll än ickelärare.
 
Hur får jag någon att förstå att det inte är bra att vara stolt över att deras kära M är ett konservativt parti, när det finns jävligt mycket som inte var bättre förr!
 
Nej, jag är så trött på att konstant må dåligt över att folk saknar kunskaperna för att förstå vad deras prioriteringar ger för konsekvenser. Och jag är ändå previligerad, jag är biologisk man med arisk utstrålning och en utbildning som ger mig jobb var jag vill. Det är inte jag som kommer utsättas hårdast, men det är jag som ser och förstår allt det lidande som sker runt omkring mig. Det är jag som strävar efter att få en bättre värld, där vi ser människor som människor, med känslor och ambitioner och drömmar. Istället för som arbetare som ska producera. Varför gör inte alla det? Låt valet ske, så får vi se om jag får fira eller behöver fly landet.
 
Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0