Ett vanligt sätt att uttrycka sig på

Okej, ett allmänt valkaos råder. Det är INTE vad detta inlägget kommer handla om. Nej, nu tar jag en liten paus från att hata på Sverigedemokraterna och från att optimistiskt förvänta mig att folk kommer att sluta rösta på dem nu när de är öppet främlingsfientliga. Istället vill jag få er läsare att börja reflektera om en helt annan sak, skiljd från politik.
 
Under våren har jag från och till reflekterat över ett visst sätt att uttrycka sig, som är vanligt förekommande i min omgivning. Det är att börja en mening med "Jag" sedan säga någonting, för att därefter klämma in ett "men" och sen säga nånting motsägelsefullt. Exempelvis "Jag är inte rasist, men...", en mening som flertalet nog känner till vid det här laget. Och folk skrattar och säger att "du är visst rasist". Vilket jag instämmer och kommer att vara min poäng i det här inlägget.
 
Så jag har analyserat det här sättet att uttrycka sig och kommit fram till följande: Om man fortsätter en mening med "men" så är det samma sak som att man hade sagt motsatsen av föregående stycke utan att följa upp med ett "men". Skillnaden är att i det första läget så har man övertygat sig själv om att det man börjar med att säga faktiskt är sant.
 

För att exemplifiera: "Jag är rasist". Bra, kul att du är medveten om det och har accepterat det så att du förstår varför vi alla kommer att hata på dig. "Jag är inte rasist, men..." Jo, det är du, men du har lyckats övertyga dig själv om att du inte är det. "Filmen var awesome" NICE! Själv tyckte jag att den sög. "Filmen var awesome, men musiken var lite tråkig." Jag förstår att du behöver övertyga dig själv om att det var väl investerad tid och att du inte vill svika dina vänner som fick dig till att se den (kan vara lite överdrift, det finns såklart en gråskala, poängen är att du inte fullt ut menar det du först säger). 
 
"Jag älskar dig, men.." Detta betyder att du inte älskar mig. Att du försöker övertyga dig om att du gör det och att du verkligen vill göra det. Men du älskar inte mig, svårare än så är det inte. Om det faktiskt ÄR så att du älskar den på riktigt, så börja formulera dig på bättre sätt! :) Det du vill få fram är kanske inte alls relevant med dina känslor för personen. Reflektera över detta och snälla säg aldrig den här meningen till någon. Ever.
 
Jag önskar att du som läsare reflekterar över hur ofta du uttrycker dig på dessa sätt, i tal och skrift, men även också i dina tankar! Jag tror att vi kan uppnå en bättre form av ärlighet mot oss själva och mot andra på det viset :) Tänk också på hur ofta som du hör människor i din närhet uttrycka sig såhär, det har jag gjort och det är lite läskigt o.o
 
Edit: En bra låt som är ett bra exempel på att man kan säga hur mycket positivt som helst för att försöka väga upp ett positivt, och ändå är det bara det negativa en tar åt sig av. (Loke - Allt du är) 
https://www.youtube.com/watch?v=7iip4QIjrg0
 
Love & Peace

Kommentarer
Postat av: Tussilago

Det måste vara fruktansvärt sällan en sådan mening säger emot sig själv på ett så fullständigt sätt. Jag tycker det var ett intressant inlägg MEN jag håller inte med dig om att ett "men" måste motsäga första delen av meningen. Enligt mig motsäger min mening sig inte alls och det tror jag inte du tycker heller? ^^

Det är väldigt sällan jag ser en film och tycker om allt med den, men jag ändå tycka den var bra? Tydligen var det något annat med filmen än musiken som gjorde den bra?

Rasistgrejen: jag ser det som att folk kan uttrycka åsikter som anses vara rasistiska utan att vara rasister (:

2014-05-28 @ 07:38:26
Postat av: J-A

Jag menar egentligen inte alls att det blir 100% tvärtom om man följer upp en mening med ett "men", min poäng var snarare att jag tycker att folk ska reflektera över hur ofta de säger det och fundera på hur det uppfattas och vad de försöker få fram med det ^^

Om du håller med mig eller inte tycker jag inte är relevant för huruvida inlägget var intressant eller inte, och när du nämner båda i samma mening uppfattar jag att din poäng är att du inte håller med och på så vis uppfattar jag även att du tycker att inlägget är intressant som en komplimang som mest är där för att kompensera, snarare än en ärlig komplimang.

Om jag skulle säga till mina elever "Du gjorde bra ifrån dig, men.." så skulle det vara väldigt opedagiskt. Många skulle bara ta åt sig av det negativa och inte alls av det positiva, även om jag egentligen menade att det var bra.

2014-05-28 @ 12:46:44
URL: http://Akarna.blogg.se
Postat av: As

Jag gråter varje gång jag läser din blogg, men inte för att jag är ledsen. Antar att det är en av "men" meningarna som hamnar i gråzonen. Och övertolka inte det. Jag vet att du kan göra sånt...

2014-05-29 @ 16:49:30
Postat av: As

Jag gråter varje gång jag läser din blogg, men inte för att jag är ledsen. Antar att det är en av "men" meningarna som hamnar i gråzonen. Och övertolka inte det. Jag vet att du kan göra sånt...

2014-05-29 @ 16:49:31
Postat av: As

Och jag tycker Lokes rött och guld är bättre, fast den ger mig tankar som resulterar i skuldkänslor

2014-05-29 @ 16:51:50
Postat av: J-A

Det går att gråta över mycket, jag köper det. Inte för att jag kan aktivt _inte_ övertänka saker, men jag kan ju iallafall försöka ^_^ Skuldkänslor är det minsta Loke kan få mig att känna, han har en tendens att bryta ner mig totalt rent emotionellt.

2014-06-02 @ 17:49:16
URL: http://Akarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0