2014 - Whaleyear

Dags att masta ihop en ny resumé för året! Har insett hur dålig jag varit på att blogga i år, men om det är något jag missat att nämna under året så kommer det kanske att dyka upp här :) För tillfället är jag upptagen med att jämra mig över min sista 7,5hp uppsats och att jobbet börjar om en vecka, samt att mitt bankkort blev kapat och länsat förra veckan och att min kyl och frys har varit sönder alltför länge. Dessutom insåg jag precis att min badrumslampa inte funkar. Nog med gnäll, här kommer året!
 
  • Politik. Jag har aldrig varit så politiskt insatt som jag har varit i år, vilket nog kan framstå som naturligt i och med valåret och att skolan varit så fokuserad. Efter valet gjorde jag en ansträngning för att minska på tid och energi som jag lägger till politik, vilket inte gick jättebra. Jag har under året fått lägga mycket kraft på att försvara hbtq-rörelsen och feminismen och jag har även mer än en gång funderat på ifall skjortfeminismen är mer än vad jag klarar av att stå bakom. Jag var på Malmö Pride och det var awesome och intressant :) Jag har också lärt mig att inte döma en person efter vilket parti de röstar på, jag har många goda vänner som har andra politiska prioriteringar än vad jag har. Samtidigt så har jag tagit bort en massa vänner från Facebook baserat på att de delat/gillat grejer som jag funnit människofientliga. Nej, jag har inte tagit den diskussionen med dem, någonstans där drar jag gränsen på hur mycket energi jag klarar av att lägga på politik.
 
  • Personlig utveckling. Jag har varit mer öppen med att jag är ickebinär (ett ord som fanns bland årets nya ord, yay <3) och polygam och har kommit överens med mig själv om att hen är det korrekta pronomenet när det gäller mig. Jag kommer inte rätta folk som säger något annat, men jag antar att ju oftare jag får höra hen desto mer kommer jag också att vänja mig vid det. Jag har också fått uppleva smärtan som uppstår när en vän försvinner från denna värld. Jag har under många år varit livrädd för den och som jag trodde så krossade den mig fullständigt, även om det var en vän jag inte stod jättenära. Jag vet att den kommer göra mig starkare på flera plan, det märks redan. Jag har dessutom gått till kurator, efter överenskommelse. Det började kanon med öppenhet och trygghet, men efter ett fjärde möte tyckte kuratorn att jag var så mycket gladare i jämförelse med första mötet att jag inte behövde komma igen. Sen har jag mått skitdåligt resten av hösten, så jag tror jag får försöka ge det en chans att kontakta någon som inte aktivt verkar vilja bli av med mig. Jag har dessutom upplevt långdistansförhållanden under längre tider i två olika relationer och hoppas på att slippa mer av det den närmsta tiden/ever :)
 
  • Socialt. Jag har nog varit lite socialare i år än vad jag brukar vara, även om det har gått mycket upp och ner. I våras lade jag dator- och tvspel på hyllan i några månader och började klättra, där jag hittade vänner som jag sedan drack té med varje kväll och äventyrade tills sommaren tog slut. Jag har dessutom testat att gå på polyfika, vilket visade sig vara ett briljant sätt att hitta mycket intressanta människor på ^_^
 
  • Resor. Har rest en massa i år, och ändå inte tillräckligt. Jag var uppe i Norrköping i vintras och hälsade på goda vänner och hittade en dagbok som det har gått sådär med att fylla i. Jag har flera gånger besökt Stockholm och varje gång har jag vaknat på liv på nytt, får alltid sån underbar tid när jag är där uppe. En gång hälsade jag på Toonis i sin nyinflyttade lya, en gång hälsade jag på Kudden och åt pannkakor och fikade med Garlic och såg på Final Symphony och nu senast åkte jag upp för att fira Toonis 20-årsdag (en av årets bästa kvällar) och fick dessutom möjlighet till en riktigt myskväll med Maggan samma helg ^^ Sen har jag åkt till Berlin med goda vänner, en gång för resans skull och en gång för VM i Settlers. Nu senast flög jag och hälsade på Maria i England och hängde där för första gången. Blev kär i Canterbury och inte särskilt imponerad av London. Har också rest till en massa konvent, CalCon, LinCon, GothCon, SydCon, Växjö spelkonvent, Julspelhelg, kan glömt något.
 
  • Filmer och serier. Det har blivit ett gäng av dessa, ändå finns det så mycket kvar. Har tittat igenom Battlestar Galactica och Fargo och båda var otroligt jäkla bra, sjukt nöjd :) Har också blivit rätt mycket Game of Throne och Doctor Who på seriefronten. Näst blir nog Firefly, bara för att det är så hypeat ^^ Har sett bra filmer också och testade Lunds Fantastiska FilmFestival och såg två riktigt nice filmer där. Årets favorit kan nog vara Guardians of the Galaxy!
 
  • Spel. Jag hade fyra helt spelfria månader, men det har ändå blivit en massa spel i år. En massa BRA spel dessutom, då jag har minskat på mitt MOBA-spelande rätt rejält (Nästan lagt ner HoN helt och har bara spelat lite LoL och DotA 2 under året). Hyrule Warriors är lätt årets bästa spel, tätt följt av Phoenix Wright vs Professor Layton och The Walking Dead (spelade först i år). Just nu tampas jag med Dark Souls 2 och Rogue Legacy och jag funderar på att snart införskaffa mig fler spel i Final Fantasy-serien. Nästa år kommer dessutom ett nytt Zelda, som nog kan bli det bästa Zeldat so far, och därmed det bästa spelet so far! HYPE! Dessutom släpps en remake på Majoras Mask, greatest game of all times :3
 
  • Skrivande. Jag har väl egentligen inte skrivit så mycket i år, men när jag väl har skrivit så har jag skrivit en massa. Skrev klart min Majoras Mask-baserade novell i våras, Not enough time, och blev nöjd med den :) Sen bestämde jag mig för att delta i National November Writing Month och lyckades under en månads tid skriva klart min andra bok i Legenden om Akárna-trilogin. Det blev mycket stresskrivande och har inte börjat redigera det än, men ska ta tag i det i kommande år.
 
2015? Ja, det verkar inte bättre än att det blir ett 2015, och visst har jag förväntningar! Och en massa nyårslöften för att göra året lite mer personligt. Det är dags att gå ur det superbekväma studentlivet och in i det läskiga arbetslivet. Jag hoppas jag pallar trycket, men 50% mattelärare under våren känns som en bra ingång. Till hösten hoppas jag på att komma in i en skrivarkurs och läsa det på folkis under ett år med Vinterdraken, just nu pratar vi om att flytta till Norrland, det kommer bli spännande! Jag ska dessutom redigera och skriva om mina böcker och även komma igång med den tredje och sista i trilogin. De har följt med mig länge nu, och jag älskar dem, och ser fram emot att få allting klart så jag kan börja fila på nya projekt med en annan setting och en annan skrivstil.
 
 
Nyårslöften 2014:
  • Fyra vegetariska dagar i veckan [Check med marginal]
  • Skriva så boken blir 1MB stor [Check med marginal]
  • Läsa 20 böcker [Inte check :c Fick ihop 8st.]
  • Åka upp till Norrköping [Check!]
  • Åka upp till Stockholm [Check med marginal!]
  • Ansöka om bostadsbidrag [Check]
  • Vandra + Övernatta [Check]
  • Gå ur kyrkan [Check]
  • Ge blod [Check]
Nyårslöften 2015:
  • Skriva 20 dikter
  • Spela in 10 låtar
  • Ansöka om bostadsbidrag
  • Inte köpa några mejeriprodukter
  • Alkoholfritt år
  • Nikotinfritt år
  • Hoppa fallskärm/bungeejump eller något liknande
  • Skriva 50000 ord på bok 3
  • Inte köpa några julklappar
  • Få lärarlegitimation
Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0