Butterfree

En tenta avklarad och det kändes ovanligt bra så jag hoppas att jag börjar besegra ångesten och hamna backontrack. Har dessutom varit på spelkonvent de senaste två helgerna och träffat en massa massa bra vänner som får mig att vilja att det ska vara nonstop konvent. Nåväl, det är inte alltför lång tid kvar till CrossCon som är bästa grejen någonsin.
 
Dessutom har jag spenderat personligt rekordlångtid tillsammans med min älskade sambo Emma. Jag har filosoferat mycket på vad det kan bero på att det har gått så bra och att det fortfarande är så bra som det är.
Min slutsats är att det är att jag tillåter mig själv att vara kär i fler än henne. Visst låter det knasigt och motsägande? Samtidigt som jag vill prata om detta och sätta lite nya tankar i folks huvuden så vill jag såklart inte att någon ska börja tvivla på sig själv eller sin partner (eller på mig för den delen), detta är bara såhär som kugghjulen i mitt huvud fungerar.
 
De senaste året har jag stött på många vänner som är polygamer och även dejtat flertalet. Detta har lett till givande diskussioner om ämnet att älska flera. Jag har alltid accepterat att fenomenet finns (tror jag), men jag har också haft problem att identifiera mig själv i läget. Jag trodde och tänkte att om man tittar på någon som inte är ens partner så betyder det också att man inte älskar sin partner lika mycket som om man inte hade gjort det. Främst så tänkte jag så om mig själv, att jag inte fick titta på tjejer på samma sätt som jag hade en tendens till att göra när jag var singel. Shit, jag skämdes bara av att tycka att skådespelare är snygga (#EmmaWatson). Nu i efterhand så misstänker jag att denna instängdhet och förnekad ångest kan ha varit en bidragande orsak till att mina känslor ibland plötsligt bara har försvunnit.
 
Samtidigt så har jag alltid haft en intressant moral, som folk inte brukar hålla med mig om. I detta fallet syftar jag på att jag inte haft något problem med att göra något med någon som redan har en partner sen innan. Detta går långt tillbaka till min ungdom och har alltid varit så sen dess. Min resonering är att om jag är singel och vill så får jag. Om tjejen i fråga vill så ser jag ingen anledning till att inte. Om hon har en partner så litar jag på att hon helt enkelt vet vad hon gör. Jag är nog inte lite mer försiktig så att tjejen i fråga själv får besluta om hon tycker att det är värt det. Om hon fortfarande älskar sin partner efter att ha träffat mig så är ju det jättebra. Om hon däremot slutar älska sin partner så har inte jag sett att det ligger på mig, sprickan i deras förhållande måste ha funnits där sen innan. På så vis har jag gjort mer än en tjej otrogen, enligt deras definition av ordet.
 
Det är konstigt att definitionen av begreppet "otrogen" är så skiljt från person till person. Jag tror att själv att "otrogen = steget efter -> så långt som min partner får gå med en annan och jag fortfarande litar på den". Sen får man helt enkelt försöka att acceptera att alla inte har samma gränser och att det inte är något fel med det. I mitt nuvarande förhållande får min sambo göra vad hon vill med vem hon vill, bortsett från att hon inte får ha sex med mina närmsta vänner. Detta gäller sålänge hon kan visa att hon fortfarande älskar mig och det har fungerat jättebra.
 
Och då kommer vi till mig, till slut. Anledningen till att jag vill skriva allt det här är för att jag för första gången i mitt liv har accepterat att jag är kär i någon annan, samtidigt som jag älskar min sambo lika mycket som jag har gjort under hela året. I vintras hände en sak som fick mig att börja tvivla på min egen monoamori. Det var längesen som jag och sambon pratade om detta och kom fram till regler som gjorde att vi visste var vi hade varandra. Detta tror jag har underlättat för vårt förhållande, för det har inneburit att jag har kunnat fantisera hur mycket jag vill och snabbt komma fram till att det inte är något som egentligen är ute efter. Jag kan tänka utan att skämmas för mina tankar och jag kan känna utan att skämmas för mina känslor. Det har gjort det lättare för mig att älska.
 
Nu är jag som sagt nykär igen. Jag älskar denna känslan, av att det finns fjärilar i fjärilarna i min mages mage ^^ Att minsta antydan till en komplimang gör mig jättefånig och totalt bryter mitt fokus av vad jag håller på med för tillfället. När man blir jätteglad av långa diskussioner (det gäller iofs alltid) men att det samtidigt finns en viss nervös spänning i det hela. I våras kom jag fram till att jag var polyamorös, mer eller mindre. Nu är frågan om jag kanske är polygam också. Får se vad jag gör med dessa känslor (som antagligen inte är besvarade), om inte annat så är det alltid nice att vara kär :3 Framtiden är intressant, man slutar aldrig utvecklas :)
 
 Love & Peace

Kommentarer
Postat av: Vinterdrake

Utifrån min personliga erfarenhet låter det inte ett dugg motsägelsefullt att ditt förhållande funkar så bra för att du tillåter dig att vara kär i flera. Tvärtom, det är precis så det funkar för mig. Mitt längsta förhållande någonsin har varit öppet från början, och det lever fortfarande och frodas. Det hade inte hållit en fjärdedel så länge om jag inte varit fri att älska hur jag ville. Visst blir det lättare att älska när en inte behöver skämmas för sina tankar och känslor! Sååå, grattis till denna insikt, och välkommen ut i friheten. ^^

Angående din moral när det gäller att göra saker med folk som är i monogama förhållanden så kan jag köpa den, det är i grund och botten så jag också resonerar. Däremot har jag verkligen försökt undvika att göra det i praktiken, av anledningen att jag helt enkelt vill att de jag tycker om skall vara glada. Om deras förhållande skulle ta slut så skulle det antagligen göra dem ledsna, och jag vill inte orsaka någon jag tycker om smärta om jag kan undvika det, så då har jag försökt hålla mig borta. Sedan är jag ett så stort fan av ärlighet också att jag skulle bli extremt obekväm om någon valde att gå bakom sin partners rygg med mig och sedan inte berätta det. Det skulle inte kännas okej, speciellt inte om jag också känner partnern i fråga.

Och oooh ja, visst är det så att definitionen av otrohet inte behöver vara samma i varje förhållande. I mitt fall är det bara oärlighet jag skulle se som ett svek, allt annat är tillåtet.

Och ja, visst är det härligt att vara nykär! :3 Skall bli spännande att se vad du kommer fram till gällande polygami. ^^

2013-11-10 @ 12:55:38
URL: http://vinterdrake.blogspot.com
Postat av: As

Önskar att fler kunde se det som du gör.

2013-11-17 @ 21:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0