Människor skrämmer mig

Ibland händer det att jag inte skriver ett inlägg på flera månader, ibland händer det att jag hittar något som jag vill skriva om ganska kort inpå att jag postat föregående inlägg. Detta är mer av den sista typen. Midnattstid, borde lägga ner kraft och energi på kreativt skrivande men just nu så tänker jag skriva om något jag tänker på ibland och även då ikväll.

Ämnet är den välkända "feminismen", eller snarare hur man ska göra för att förespråka jämställdhet. Denna gången handlar det om spelkonvent, snarare det underbara GothCon som jag var på i helgen. Jag har läst ett gäng åsikter nu från olika upprörda människor och jag suckar lite lätt för mig själv. Det som skrämmer mig mest är ett inlägg som beskriver en annan persons blogginlägg angående konventet. Inte inlägget i sig och inte heller det beskrivna inlägget, vars författare jag ser som en bekant. Nej, det som skrämmer mig är kommentarerna för detta inlägg. Att någon direkt länkar någon annans blogg och att detta skapar kommentarer som innehåller både personangrepp och trakasserier. Hur **** tänkte ni att det skulle vara mer okej än att skriva lite reflektioner i sin egen blogg? Sånt får mig till att knappt våga skriva mina egna åsikter, för tydligen kan man skapa ett forum om det utan min närvaro (Iofs, i nämnda inlägget var personen medveten om det). Men människor som klankar ner på människor som klankar ner på människor är inte bättre själva (jag känner hur jag själv precis hamnade i den här kategorin).

För övrigt. Klart jag har åsikter. Folk som känner mig vet att jag inte stämplar mig själv med ord som "feminist" och "antirasist", jag ogillar stämplar på samma sätt som jag ogillar stereotyper. Jag ser jämställdhet som en självklarhet och som lärare är det klart något jag förespråkar. Visst reagerade även jag över att det fanns ett arrangemang som "var för kvinnor, men män var tillåtna". Just ordformuleringen kändes lite lustig, men jag förstod poängen. Grejen är (spekulation) att det skulle varit vice versa så skulle det bli rätt mycket liv. Jag har läst en del negativitet om att konvent skulle vara mansdominerat, men inte någonstans har det uppmärksammats att mängden kvinnliga besökare faktiskt ökat. Varför väljer man att uppmärksamma det negativa när det har blivit betydligt mer accepterat att vara nördtjej under de senaste åren? Det var därför jag tyckte det var lite lustigt med ett arrangemang inriktat mot tjejer- de är redan accepterade i min värld. Men "lustigt" innebär inte att jag är helt emot det, missuppfatta inte det.

Likaså var det lite liv om att det fanns lappar upphängda på toaletterna vid entrén, där de bad besökarna att hålla sig till snabbare besök då många brukade stå i kö. På insidan av dörren stod det "när du läser detta så står 3 pers redan i kö". Jag förstår inte varför man väljer att tolka detta på ett kvinnodiskriminerande sätt. Budskapet var "respektera andra konventare i nöd genom att inte vara här för länge". Det har ingenting med kön att göra. Man måste inte ta åt sig informationen om man inte vill, den var inte riktad mot alla som satt ner. Ibland görs saker större än vad de är, och alltför ofta i genusfrågan tyvärr. Nördtjejer är awesome och de nördiga tjejkompisar jag har gör verkligen mina dagar, likväl som mina manliga nördkompisar. Det finns bra ickenördar med. Alla är bra.

Det är inte ofta jag skriver så långt och delar mina tankar på detta sättet, jag hoppas inte att det resulterar i konsekvenser där folk pratar bakom ryggen på mig bara för att jag lägger upp det i min öppna blogg. Det är däremot ett ämne som innefattar många olika åsikter och jag älskar lite bollande av tankar, så kommentera gärna ^^

Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0