Våga bryta föreställningar om könsuttryck.

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Det är okej att ha saker som är stereotypt kvinnligt om du är icke-kvinna, sålänge du sätter könet "man" före begreppen för att visa att du tar avstånd från den dåliga kvinnligheten. Det är så det ser ut än idag och fler begrepp myntas kontinuerligt. "Man boobs", "Bro hug", "Bro fist" och nu det nya "Man braid". Nu kan alltså inte män ha flätor längre, för nu finns det bara "mansflätor", vars enda skillnad är att det ska föreställa mer okej för de som identifierar sig som män att ha flätor och samtidigt inte uppfattas som queera på något sätt, för att bryta mot manlighetens normer som man är något av det mest provocerande en kan göra i nutidens samhälle. Ofta läggs det till ett "no homo" för att poängtera att en inte bryter mot de starka könsnormerna.
 
Hänger ni med på mina tankebanor, förstår ni det absurda? Män kan ha bröst som är bröst, flätor som är flätor, kramar som är kramar och personliga hälsningar som är personliga. Utan att bortförklara det med manlighet och ta avstånd från det kvinnliga. Att se det som någonting negativt att förknippa saker med kvinnlighet är en av sexismens mest grundläggande rötter och det som är basen för väldigt många problem.
 
Så vad kan vi göra åt det här? Jo, vi måste våga bryta våra föreställningar om könsuttryck. Alla ska kunna göra allt utan att begränsas av sin könsidentitet och alla har rätten att inte bli ifrågasatta för det. Tänk vad mycket mer jämställt samhället skulle bli om alla får vara/se ut/göra det dem vill. Att börja använda klänning är någonting av det svåraste som jag har gjort, för jag ser hur obekväma det gör den generella människan. Jag har till och med fått höra av vänner att det inte är okej om jag har klänning om jag inte rakar av mig skägget (Hela diskussionen om varför det inte är okej att säga åt andra hur de ska se ut tar jag en annan gång), det är alltså inte okej att blanda det kvinnliga med det manliga.
 
Vi måste börja fundera och ifrågasätta, vad är det vi tänker som stärker de här problemen? Något som är vanligt hos mig, men även hos andra har jag märkt, är att tänka i termen "för att vara". Jag är snygg i klänning "för att vara ickekvinna" (vilket säger att ickekvinnor inte ser bra ut i klänning), du är riktigt stark "för att vara kvinna" (vilket innebär att kvinnor är svaga), hon är riktigt sexig "för att vara transperson" (alltså: Transkvinnor är inte sexiga). När sånt här uttrycker sig hos människor så stärks förtrycken, ramarna som de utsatta kan röra sig inom blir mindre. Vi menar ofta väl, men gör så, så mycket skada med det vi säger. Stämpla inte varje människas identitet med stereotyper baserade på deras könsuttryck, då främjar vi bara en värld där nästan inga kvinnor blir forskare och nästan inga män blir lågstadielärare (ett yrke som det är krisande brist i).
 
TLDR: Börja för i hela friden inte att använda uttrycket "man braid".
Däremot: Börja gärna fläta ert hår och lär mig sedan, jag är skitdålig.
 
Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0