2016 - Year of culture

Året börjar närma sig sitt slut. 2016. Rent globalt ett steg tillbaka, men rent privat har det gått framåt. Jag började året i en depression, som jag i mångt och mycket kan säga att jag har kommit ut ur nu. En stor del berodde antagligen på att ha dagliga sysselsättningar som jag uppskattade, skolan jag var på i våras var väldigt givande (även om det är krävande att jobba heltid) och att plugga skrivarlinje (som jag gjort i höst och fortsätter med i vår) kan ha varit det bästa beslutet jag har tagit. Aldrig har jag skrivit så mycket som jag har gjort i år!
 
Det har blivit mycket poesi och uppläsningar, men jag har också skrivit klart Legenden om Akárna - I jakten på en förlorad far (version 2, som är överlägset bättre) och en novell som jag blev riktigt nöjd med (What happens if they find out?), båda som självfallet den som vill får läsa, bara att höra av sig. Jag har också skrivit en artikel i Metro, rekordmånga blogginlägg, dagbok, kortfilmsmanus, reportage och dialog/monolog ämnad för scen.
 
Ändå är inte 2016 året för skrivande, trots att det mycket väl hade kunnat vara det. För det här året har för mig innehållit en massa kultur, där skrivandet bara är en del av det. Konsert, Irland, teater, opera, musikal, spex, bio, folkmusik, museum, Bokmässa, Japan, Kebnekaise, poetry slam, filmer i massor, brädspelskonvent, animekonvent, Pride, queera frukostar, orientering, Skam, Pokémon Go. Det är som att det har varit någonting varje vecka, så otroligt många nya upplevelser, det är precis så jag vill leva!
 
Det har också varit ett år med gott om insikter, och kanske kommer jag att ge mig tid till att skriva om dem här så småningom. Även nya vänner, ny musik, nya projekt, fortsatt kärlek. Stiga upp mitt i natten och äta pannkakor. Hitta klänningar och andra feminint kodade plagg som jag kommit till att älska. Sova på balkongen i sommarvärme och månljus. Dansa folkdans. Spela brädspel. Bidra till Maffiaspelande. Gosa med katter. Köpa vitrinskåp och fylla det med en jädra massa Amiibos. Spela in nya låtar. Sticka. Springa. Träna. Kramas. Sherlocked. Stå halvnaken i en monsun. Vandra. Serier.
 
Jag förstår att det är lätt att vara rädd i år. Vi har en kass flyktingpolitik i Sverige. I USA ska en skogstok bli president. Vi fortsätter att förstöra vår planet. Terrorattentat upplevs vara mer frekventa. Människor verkar vara mer faktaresistenta. Glöm inte bort att det är just rädsla som fått allt det här till att hända. Rädsla för förändring, rädsla för systemet, rädsla för andra människor. Jag vill bara att ni inte låter Internet kontrollera vilka ni är och vad ni känner. Gå ut och titta på världen med egna ögon och förstå att det inte är en så hemsk plats, att tiderna fortfarande bara blir bättre och bättre. Med det sagt så händer det fortfarande hemskheter och jag tror att det krävs mod för att kunna bekämpa dem, men vi har alla det mod som behövs, egentligen. Just nu är vi bara väldigt bortskämda och bekväma och det är någonting vi måste bryta oss loss ur. Kommande generationer ska inte minnas oss som de som slutade kämpa och gav upp för att låta makten, rädslan och bekvämligheten vinna. 
 
Nu ska jag bege mig för att fira jul med fina vänner! Jag kommer återkomma med årets och nästa års nyårslöften i ett annat inlägg. Happy holidays, friends <3
 
Årets mysterium - Hur kom denna vackra julgran till oss egentligen?
 
Love & Peace

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0