2015 - Year of depression

- Obligatoriska blanksteg så att även den utan adblock ska kunna läsa.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ännu ett år avslutas. Ett bra avslut, i Dublin, där inte ansvaret att behöva duga, inte rädslan av bemötande och att bli felkönad/felbehandlad konstant ligger över mig. Ett bra avslut på ett i övrigt tungt år.
 
Osäker på livsval. Sluta studera. Börja jobba. Flytta. Sorgen över fallna vänner.
Det är svårt att veta exakt när depressionen började denna gången, någon gång i slutet av '14. Några få jag pratat om den med, säkerligen många som inte märkt av det. Det är kanske det största problemet; att jag inte visar, inte berättar att och när jag mår dåligt. Inte orkar. För jag vill låta mina vänskaper hållas rena, obefläckade från den smuts jag dras med.
 
En vår blandad med rutiner och kaos. En sommar i heltid där jag trivs men ändå ligger i sängen och gråter på kvällen. En höst tänkt för återhämtning, men istället full med panikångestattacker. En övertygelse om att jag ger upp. En ilska över att inte få göra det.
 
Men med det sagt har jag inte mått konstant dåligt under hela året, det är inte så depressionen, åtminstone inte min, funkar. Jag har haft dagar, ibland tillochmed veckor, då jag varit glad. Det tar dock en massa energi, en resurs jag har en ytterst begränsad mängd av och till slut kraschar jag. Gång på gång, tills insikten om att välmående bara är en tillfällighet slagit mig som en slägga. Gång på gång har jag gett upp, inte kunnat se något slut på det eviga mörkret.
 
Jag började gå till psykolog. KBT. Efter månader av samtal och uppgifter har jag även där gett upp, känt att det inte gett någonting.
 
Men nu är jag trött på att ge upp!
Jag kommer fortsätta att vara trött, stressad, inte orka längre sociala sammanhang. Jag kommer fortsätta att vara dålig på att ta kontakt och initiativ, det jag saknar allra mest hos mig själv just nu. Jag kommer fortsätta att vara deprimerad vid årsskiftet, men det kommer inte vara för evigt, så småningom kommer jag åter att vara allt det jag varit stolt över att vara och mer! Jag kommer att fortsätta söka efter professionell hjälp, men också det stöd och den energi och glädje som jag bara kan få av vänner. Jag ska hitta ännu fler strategier att tackla ångest med (att lyssna på avslappnande zeldamusik varje gång jag sover själv har visat sig vara värsta grejen den senaste månaden).
 
En del av mig vill stryka det här året, glömma att det har funnits och all dess misär. Det vore dock otroligt orättvist mot mig själv och allt det positiva som faktiskt har hänt.
Har fått otroligt bra, nya vänskaper som verkligen har funnits där när det varit som jobbigast och som gjort vardagen betydligt bättre. Konventsvärlden har fortsatt att utstråla den trygghet den gett mig de senaste tio åren. Resor som har fått mig att slappna av på riktigt. Skidor uppe i svenska fjällen, vandring i norska fjällen, Nightwish i Hamburg och nu två veckor på Irland. Skrivit den tredje och sista boken i trilogin (även om den är kalasdålig just nu iom NaNo, är det skönt att ha avslutat den grundläggande skissen för ett så stort projekt). Majoras Mask 3D och Fallout 4. Tre hål i öronen. En ny tatuering. Queera filmkvällar i massor. Samla Amiibos (har åtta :3) Läst en massa bra böcker. Tagit examen. Bra jobb och erfarenheter.
 
Hur ser det ut på avklarandet av nyårslöften då? Jo, något såhär!
 
Nyårslöften 2015
- Skriv 20 dikter [check] (främst för att jag upptäckte att haikus var värsta grejen)
- Spela in 10 låtar [inte check] (lyckades med två, men det var svårt att hitta dagar där jag hade både motivation, tid, energi och inspiration)
- Hoppa fallskärm  [check] (det var coolt!)
- Inte köpa mejeriprodukter  [typ check] (köpte kaviar någon gång när jag var trött på jordnötssmör och veganost var för dyrt)
- Inte röka [check] (men suget har varit där, särskilt när depressionen bitit sig fast som hårdast)
- Inte dricka alkohol  [check] (har dock fått tacka nej fler gånger än jag trodde att jag skulle)
- Ansöka om bostadsbidrag [check] (fick dock inget)
- Skaffa lärarlegitimation [check] (dyr jäkla pdf, men skönt att vara klar med en så lång utbildning)
- Inte köpa julklappar  [check] (skippade julen helt och hållet, otroligt skönt och att vandra bland klippor var den bästa julafton jag haft på länge)
- Skriva 50000 ord på den tredje boken [check] (och därmed klarade jag min andra NaNoWriMo)
 
Så 9/10 nyårslöften avklarade, det känns riktigt bra ändå. Som belöning tänkte jag först ge mig ett nyårslöftesfritt år. Sen ändrade jag mig! Hah!
 
Nyårslöften 2016!
- Skriv 50000 Akárna-relaterade ord
- Skriv 10000 ord på något som inte är Akárna-relaterat 
- Skriv 20 blogginlägg
- Spela in tre låtar varav en cover och varav en läggs upp offentligt
- Se 100 filmer
- Träna 100 pass  (valfri fysisk aktivitet)
- Skaffa medlemsskap på Friskis & Svettis
- Skaffa ett Naturpass
- Skaffa grönt kort i klättring
- Delta i fem orienteringstävlingar 
- Snooza inte
- Sticka klart en handske
- Fjällvandra
- Ät inte glass/kakor/godis/chips innan kl.18 (med undantag av kompisfika, jobbfika och glass mellan Juni - Augusti)
 
Så ser planerna inför nästa år ut. Om ni vill hjälpa mig med något av dem så är det såklart mycket uppskattat, främst för att jag numera är otroligt dålig på att träna och se på film själv! Jag hoppas såklart att jag kommer må bättre, återuppta tappade kontakter, orka vardagen och trivas på mitt kommande jobb. Jag vill kunna våga visa när jag mår dåligt, sitta uppe alldeles för sent och prata, komma ut som ickebinär i de sammanhang jag fortfarande inte har gjort det och rätta de som felkönar mig. Jag har haft ett tungt år, men nu tänker jag göra allt jag kan för att nästa ska bli lättare.
 
Det kan bara bli bättre härifrån!
Love & peace 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0