En dröm med pilar

Jag kan inte skryta över att det går särskilt snabbt framåt med andra boken i trilogin, men jag räknar iallafall med att den kommer att bli klar innan slutet av året (mest för att jag tänker försöka deltaga i National Novel Writing Month i November). Drömde en dröm under morgonen som inspirerade mig till att skriva ihop lite och resultatet blev följande (Don't worry, it's spoilersafe):
 

I en värld, så vit. Ett middagsbord, i närheten sitter människor som känns som mina vänner, runt omkring finns de som är vagt bekanta eller helt främmande. Vi har någonting gemensamt, men vet inte vad. Jag har sett ifrån de här ögonen förut och mer än en gång. Alla sitter och äter, ändå verkar stämningen väldigt tryckt. Bredvid mig sitter det en man som jag har sett förut. Jag har honom väldigt kär, men jag kan inte minnas varför. På ett annat bord sitter det en yngre man. Han är smal, lättklädd och har ett pannband runt sitt huvud. De svarta konturerna med det vita innehållet gör allting så abstrakt, men jag tycker mig kunna se den yngre mannen titta på mig med ett svagt leende. Någonting får mitt hjärta att slå och jag känner hur jag ler tillbaka. Älskar jag honom? 

Middagsborden är runda och runt omkring mig konstaterar jag att stämningen verkar ännu mer tryckt. Folket viskar till varandra och tittar på mig. Vems ögon är det jag tittar ifrån, egentligen? Det finns banderoller längst med väggarna, diamanter i taket och jag konstaterar att mina fingrar omedvetet börjar pilla på någonting som sitter fast under bordet. Mannen bredvid mig lägger sin hand på mitt ben. Jag tittar på honom och ser någonting i hans blick medan han ser sig omkring, som att någonting var på väg att hända. Jag greppar tag i hans hand.

Det är då som någonting händer. Det blir helt tyst runt omkring och tiden saktar ner samtidigt som allting händer väldigt snabbt. Två bord framför mig har en kvinna rest sig. Hon har helsvarta skydd runt axlar och armar som syns onaturligt tydligt i den i övrigt vita världen omkring mig. Hon har dessutom en båge i händerna, uppspänd och riktad mot mig. Luggen täcker över hennes pannband och når ner till de svartvita ögonen som tittar mot mig med en hatisk blick. Blicken gör en rörelse och jag ser hur hon tittar på någonting annat. Samtidigt som jag vrider på mitt huvud ser jag hur min yngre vän lossar en pil från sin sträng, där han står stadigt vid bordet, också med en pilbåge i handen och desperat om att den ska hinna träffa innan det är för sent. Pilen borrar sig in i kvinnans hjärta innan hon ens har hunnit att reagera och hon faller långsamt bakåt. Jag hör hur ett tumult startar och ljudet av kaos och stolar som flyger bakåt omringar mina öron, men lyckas inte överrösta mitt eget ljusa skrik.

Samtidigt som den yngre mannen vänder ansiktet mot mig med ett lättat leende så ser jag den första pilen träffa hans mage. Hans båge faller ned på golvet. Någonting i mig går sönder och jag känner hur paniken infinner sig. Jag sträcker ut en hand mot honom samtidigt som skadan får honom att börja huka sig framåt. Hans händer tar tag i pilen och det svarta blodet rinner över hans händer och kropp. En pil träffar honom i bröstkorgen och sedan en till. Blod sipprar ut ur hans mun för varje häftigt andetag han tar. En pil tar hål på hans korta byxor, en träffar hans bara axel och slutligen är det pilen som träffar bandet runt hans hjässa som får livet att slockna från pojkens ögon. Innan han faller bakåt kommer det en stor, bred och tandad dolk genom luften och sätter sig i hans hals och han faller till slut till marken.

Det svartnar för mina ögon och medan blod från mina vänner och bekanta fläckar golvet i salen, sitter jag still och tittar på pojken som räddade mitt liv för en sekund. Sedan konstaterar jag att jag dras upp, någon skriker i örat på mig på det gamla språket men jag kan inte höra vad han säger. Sedan tittar jag på min kära vän när han greppar tag om mig och skyddar mig med sin kropp. En grön aura omsvärmar honom och även om tiden runtomkring har saktat ner så ser jag knappt vad som händer när han för våra två kroppar ut ifrån havet av pilar i luften.

Love & Peace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0