Girlfriendzone

De senaste dagarna har jag kommit i kontakt med lite olika artiklar på internet gällande det numera välkända begreppet "friendzoneing". Dessa texter har mer eller mindre förklarat varför det är fel att tänka förhållanden i termer som "friendzone". Friendzone är en relation som man har med en annan, då det är uppenbart att den andra inte vill vara något "mer" än vän (det vill säga är inte sexuellt intresserad av en).
 
Idag fick jag länkat till mig en ny artikel i samma ämne, där författaren introducerade mig till begreppet "girlfriendzone".
http://jezebel.com/dudes-stop-putting-women-in-the-girlfriendzone-1508177054
"It's the word for the pining blame men place on women for their own unrequited feelings, or for how some men completely lose interest in women as people once it's clear she's not interested in them sexually."
 
För det första så är det en bra och välformulerad text med en bra poäng som förtydligare lite vad vänskap är och inte är. För det andra så fick det mig till att tänka efter lite, att använda de där filosofiska kugghjulen och försöka tänka tillbaka till mina relationer.
 
För jag ska inte förneka att jag själv har tänkt tankar i form av "varför blir jag alltid friendzonead?". Det är därför jag har blivit tvungen att tänka efter i hur jag tänker och agerar nu. Men min slutsats är ändå att det mest är en variant av naturligt depptänk. Främst för att jag ändå lyckats rätt bra i mitt kärleksliv ändå (särskilt nu!), min kärlek har för det mesta varit besvarad, om så åtminstone för en stund. Visst finns det människor i mitt liv som jag hade kunnat tänka mig eller kanske till och med rent av vill ha sex med, men det är inte av den anledningen som jag har en vänskaplig relation med dem. Jag älskar att ha vänner och att bygga vänskaper och förståelse. Men jag har inga förhoppningar om att mina relationer skulle förändras och jag är helt ärligt nöjd med det. Det är väl kanske med det tankesättet som jag, till skillnad mot många andra, har hyfsat lätt för att vara vän med mina ex (förutom att jag har svårt för att komma över dem, som jag skrev i föregående inlägg).
 
Jag har fått höra att jag är "för snäll" från mer än en människa. Men det betyder inte att jag borde börja "girlfriendzonea", det är ett fullständigt oacceptabelt sätt att behandla sina vänner på. Nej, det jag borde försöka göra (och tror att jag bättrat mig på en del under det senaste året) är att våga vara egoistisk. Det är inget fel på att tänka på mig själv ibland, jag förstår numera hur det snarare kan vara en väldigt oattraherande egenskap att helt ignorera sin egen vilja och sina behov. Det är inte att vara "nice", det är att vara dum. Och det går, trots att jag blir väldigt "oh my god! Du är hela min värld <3"-kär när jag blir nykär och trots att jag investerar en stor del av min själv och mina tankar i kärlek. Precis som att det går att vara vän med människor en attraheras av utan baktankar eller att någonsin förvänta sig att de borde vilja ha en sexuell relation med mig.
 
Friendzone är baserat på oärlighet och douchebagism. Don't convince yourself that you're in it!
 
http://imgur.com/a/RmAjE <- Ännu en klockren länk som kritiserar "friendzone", i form av en comic!
https://www.youtube.com/watch?v=OSwsJtSfyXU <- En låt om "Friendzone" som är ett exempel (nog inte medvetet) på hur man inte ska bete sig i en vänskaplig relation.
 
Love & Peace

Kommentarer
Postat av: Tess

Haha , sjuk låt! Den var jag tvungen att länka till XD

2014-01-28 @ 19:22:33
URL: http://tessvonolsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0